Venner på hemmlig oppdrag (BSL 2026)

21 juni, 2026 av Ida Skjolden

Siste helgen i mai ble det arrangert bever- og småspeiderleir på Nordtangen igjen. Vi var heldige med været allerede fra start og solen skinte på oss da alle omsider ankom leirplassen og gruppene startet med å sette opp telt.

Temaet for årets leir var på Venner på hemmelig oppdrag, som betydde at det var en del mysterier og oppgaver som måtte løses. Ved åpningsseremonien fikk vi blant annet vise at det norske flagget var blitt borte, og at flere av arrangørenes skjerf hadde krympet! Disse var sporløst borte, og det var opp til småspeiderne og beverene å finne gjemte hint og brikkee, og sette alt sammen alt til et stort puslespill som ordføreren hadde savnet.

Etter mange oppdrag på lørdagen, ble alle brikkene og løsningsord slått sammen. Under leirbålet viste arrangøren frem kisten hvor det norske flagget og skjerfene hadde vært i hele tiden. Det ble flammeshow, speiderhistorien på ikke 6, men 4 minutter, av Rovere og litt sang. Speidere og foreldre har gått i skogen, padlet kano, spist mat og badet. Dette er noe alle har elsket og man er uten tvil klare for neste år også.

Vi vil også rette en stor takk til alle vandrere og rovere som hadde meldt seg som stab under helgen. Uten dere hadde det ikke blitt noe felles middag, arrangement eller veiledere. Tusen takk! 💚